Så här en vecka efter nya cancerdiagnosen som ställde allt på ända, börjar jag få perspektiv igen. Är enormt tacksam att vi har en så bra sjukvård i Sverige, och speciellt cancervården. Visst det finns brister, men det stora flertalet får bra vård. Och det endast med 1 100 kronor som kostnad per år. Alla som klagar på skatter och det som finansieras av skattemedel borde betänka vad de får för 1 100 kr per år ifall de blir sjuka..
I mitt fall har jag fått högkvalitativa undersökningar som visat att jag har cancer men i så tidigt skede att det är botbart. I vart fall goda prognoser. Jag har gått igenom fem operationer tidigare p g a cancer och även opererat frakturer, eftersom jag har viss tendens att bryta ben här och där.
Den här gången vill jag tacka min onkolog på SÖS. Jag har haft tur som fått gå kvar i femårsprogrammet efter förra sjukdomsfallet. Hon ville inte släppa mig efter fem år (enligt nationella vårdprogrammet sker uppföljning fem år efter cancerdiagnos) utan fortsatte att kalla årsvis till magnetkamera. eftersom tumörerna var så svåra att upptäcka och mammografin inte visade något alls. Och där är jag nu, med en ny diagnos. Om inte MRT, liksom förra gången, hade avslöjat förändringen, hade den fått växa till sig och eftersom det är en annan typ, mer aggressiv, hade det haft konsekvenser som jag inte ens orkar tänka på.
Onkologen peppade mig när hon ringde hem i går kväll. Tänk vilken omtänksam läkare, ringer till mig på kvällen, sent efter arbetstidens slut för att se till att jag får utlovad info.
Skönt att jobba och glömma bort tiden, jobbar 75 % i avvaktan operation så jag fick avsluta hastigt och lustigt.. Dagarna går fort när jag arbetar och även om jag inte är koncentrerad till 100 % så glömmer jag emellanåt vad som väntar. Men det är nog bra att varva ner lite, operationen blir om två veckor drygt och tills dess ska jag vara i god fysik form och utvilad. Det blir en längre operation än tidigare i och med att man ska göra en rekonstruktion.
I helgen ska jag dock nöta golvet på Trädgårdsmässan men ska hålla i mig i skinnet och inte förköpa mig, för allt i växtform och frön ska planteras och i år kan jag inte ösa på i trädgården. Det blir till att läsa och vila och i mån av ork, fast jag har ju bra läkekött, kan jag ägna mig åt att jaga sniglar och andra odjur i trädgården.
Den här senaste månaden har vi haft många besök i trädgården, en del mer välkomna än andra.
I dag kom ekorren igen - funderar att sätta mig i trädgårdsgungan ( hmm, förra årets inköp på trädgårdsmässan - maken kved och led, "vi får inte in den i bilen" men vi fick den levererad direkt från tillverkaren i Danmark med lastbil .. ) och sitta blickstilla med nötter i utsträckt hand så kanske Kurre kommer och äter ur handen på mig. Jag stod med kameran tre - fyra meter från den lille rackaren så vi känner snart varandra.