I morgon är det första advent. På väg till bussen i går såg jag blommande timotej.. Gräsmattorna är alldeles gröna, kanske mest av mossan som verkligen trivs nu. Vinterfordret till kreaturen möglar så att djuren blir sjuka. Om jag inte klippt ner allt som knoppat igen så skulle det blomma här och där i trädgården. T o m frösådden med ringblommor sätter fortfarande knopp.Vart är naturen på väg? Vad är det som händer?
Samtidigt är det skönt att slippa snö och ishalka men så här varmt, 10 grader 25 november, det är ju helt vrickat väder..
Nu är i alla fall stjärnor och adventsljustakar på plats och lyser upp mörkret.
I väntan på osso bocco som står och puttrar så testade vi året julglögg som var riktigt god med kaffeantydan, precis lagom, och pepparkakor med vitlöksost, konstig kombination men gott.
Skrolla på bilden
lördag 26 november 2011
fredag 18 november 2011
I dag har jag jobbat hemifrån och det är så skönt för då slipper jag resor till och från. De allmänna kommunikationerna är ju inte att lita på, speciellt nu när is och snö närmar sig. även om det just nu är långt till snö och kyla som det känns. I vart fall harjag lämnat in mina nya vinterstövlar för en halksäkrare sulning och köpt nya broddar. Mina arbetskamrater torde kunna vara lugna nu då jag har nu tre uppsättningar av broddar.. bra att ha i väskan. Fast ännu bättre på fötterna.
Men helgen måste det ju bli bakning, levain med råg och frukt. Lite dinkelmjöl och varför inte kornmjöl i brödet. Men först måste jag sätta i gång en startdeg med vildjästen.
Men helgen måste det ju bli bakning, levain med råg och frukt. Lite dinkelmjöl och varför inte kornmjöl i brödet. Men först måste jag sätta i gång en startdeg med vildjästen.
söndag 6 november 2011
Slutstädat i trädgården
November är ju den mörkaste månaden på året har i år varit fylld av sol och värme av vårkaraktär. Ett närmast engelskt klimat. I växthuset fanns tills igår pelargoner, grekisk lövkoja och heliotrop. Det doftade ljuvligt men som sagt, det är inte lika kul att tvätta lerkrukor inför vintern i minusgrader. Så alla krukor som var kvar åkte nu ut och blommorna hamnade på komposten förutom pelargonierna som står i krukor lite varstans i huset. De är i knopp så jag kan inte förmå mig att slänga dem..Den engelska pelargonen svarade med att knoppar slog ut. Bredvid den står amaryllisen
Det är så varmt fortfarande att perennerna vägrat gå i vila utan har satt knopp igen. Förra helgen lät jag dock sekatören regera och klippte ner nästan allt, annars blir det inte någon vila för växterna. Men några sparades, som t ex riddarsporrens fina knoppställningar. Nu är de också borta eftersom rådjuren hittade dem.. Men vad gör det om hundra år..
Jag räfsade ihop stora högar med löv och täckte rabatter och planteringar. Klematisens knoppar får dock vara - det är bara ett par grenar av många - resten håller på vissna ner.
Helgerna har ägnats åt matlagning och bakning. Frukostfrallor med frukt, ett pain de la campagne och ett bikarbonatbröd. Plus en pärontårta. Mellan brödbaken åkte en gryta in och ut ur ugnen med långkok av fläskkarré. Köttet var så mört att det föll sönder, blandat med lök, paprila och chili,,, Receptet fann jag i appen Allt om Mat som jag laddat ner till min Samsung Galaxy 10.1... Helt suverän grej..
Det är så varmt fortfarande att perennerna vägrat gå i vila utan har satt knopp igen. Förra helgen lät jag dock sekatören regera och klippte ner nästan allt, annars blir det inte någon vila för växterna. Men några sparades, som t ex riddarsporrens fina knoppställningar. Nu är de också borta eftersom rådjuren hittade dem.. Men vad gör det om hundra år..
Jag räfsade ihop stora högar med löv och täckte rabatter och planteringar. Klematisens knoppar får dock vara - det är bara ett par grenar av många - resten håller på vissna ner.
Helgerna har ägnats åt matlagning och bakning. Frukostfrallor med frukt, ett pain de la campagne och ett bikarbonatbröd. Plus en pärontårta. Mellan brödbaken åkte en gryta in och ut ur ugnen med långkok av fläskkarré. Köttet var så mört att det föll sönder, blandat med lök, paprila och chili,,, Receptet fann jag i appen Allt om Mat som jag laddat ner till min Samsung Galaxy 10.1... Helt suverän grej..
onsdag 2 november 2011
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
Att sörja sin katt
I morgon har det gått en vecka sedan vi lät vår älskade katt Elliot somna in, på veterinärens inrådan. Han hade enligt ultraljudsundersökni...
-
Fastän bara november så är det vinter. Härligt men kallt. Jag kom i alla fall ut en sväng och tog på broddskorna men det var så kallt att d...
-
I går dog en av mina favoritskådisar/artisten: Mikael Blomqvist, nej så var inte hans namn men väl en av hans roller, Mikael Nyqvist. Jag v...

