Häromkvällen visade SVT den engelska dokumentären om förintelselägrens fasor, såsom de filmades av de allierades soldater när de anlände till lägren som befriare. Såväl engelsmän som ryssar och amerikaner hade fotografer och de filmade, för att inte världen skulle kunna glömma. Det var oerhördsa scener som mötte dem. Och visst har vi sett dessa filmer förrut, i grundskolan på 60-talet såg jag filmsekvenser som jag aldrig glömt. Döden rakt och ner. Inget förskönande, bara liken, människor som bara bestod av skinn och ben. l Utmärglade. Sönderslagna. Gasade. Nu såg jag med viss tvekan dokumentären som brittiska krigsmuseet gjort, en mycket bra gärning. För är det något vi aldrig får göra så är det att låta ignorans och intolerans att ta över.
I går kom dottern hem med skrällhosta, ena sonen blev sjuk i helgen medan maken nu är på benen igen och jobbar. Det hostas och snyts men själv känner jag mig lite bättre. I morgon ska jag ta mig till jobbet igen, har varit feberfri idag och det ska bli skönt att lämna husets virus och möta nya, haha.



