![]() |
| Maja och Elliot |
Efter att ha drabbats av bröstcancer igen 2014 blev det mycket om denna sjukdom på dessa sidor.
Nu har jag klarat mig i fem år igen, och onkologens årliga kontroller upphör.
Min läkare menar att jag har goda förutsättningar så jag får sätta mitt hopp på detta. Det var ju inte ett återfall heller, utan en helt ny cancervariant 2014.
I sommar blir jag 65 år och då upphör den förmånliga avtalspension som jag nu har fram till 65 år. Därefter blir det PPM, ålderspension och pensioner i övrigt. Mindre pengar att leva på men jag har ett litet extraknäck som ger ett par tusenlappar per månad, så jag ska nog klara mig. Man har inte så stora behov som äldre. För det är ju det som jag blivit, rejält äldre. Jag ser mig själv i spegeln, ser alla streck och rutmönster som kallas åldersrynkor. Håret skulle vara helt grått om jag inte färgade det.
Jag har atros i knä och höft och höft, blir rätt så stel. Jag måste ta mig samman och motionera mera.
Gubben min ska gå ner i tid men fortsätta jobba och på deltid, efter 65 år, så längre han känner för det. Det blir nog bra, han skulle nog inte stå ut med att vara hemma hela dagarna, är för rastlös för det.
