Länge sedan sist på denna blogg. Har haft fullt upp med jobb och skrivarkurs och att flyttstäda. Nej. vi flyttar inte utan ena sonen har nu lämnat sin studentlägenhet , själv studerar han i Holland så vi förldrar fick rycka in. Sedan var det dags för dottern att att flytta in i sin andrahandstvå så då blev det städning där och flyttlass.
Efter dessa intensiva helger med skrivarkuser därtill så fick jag himla ont i höften, i ett muskelfäste och blev riktigt orolig ett tag för jag hade svårt att gå, speciellt i trappor. Men det är antagligen överansträngning och efter en kur med Voltaren är jag nu bättre.
Skrivarkursen som jag gått på under tre lördager var riktigt bra. Jag har börjat skriva och det är som en inre rening. Det kommer upp så mycket hela tiden som pockar på at skrivas ner och sedan så kan jag avsluta de kapitel som jag inte vill ha med att göra mer.
Det finns väldigt många skrymslen i ens innersta.
Att jag tidigt lämnade mitt föräldrahem och lämnade hela minbarndom och tånårstid bakom mig i en liten Norrlandsby, har satt sina spår. Att sedan ha varit med om tragiska händelser i den närmaste familjekretsen och till råga på allt, två cancersjukdomar och en arvstvist som heter duga, kan ju knäcka den starkaste.
Så här börjar min berättelse;
"Den vackra höstdagen var mild och solen värmde ordentligt.
Det var tidig eftermiddag och fast jag hade gjort ett par stopp på vägen upp från
Stockholm, så jag var rätt trött. Resan hade tagit nästan åtta timmar när jag
körde in genom byn och vek in på den smala väg som leder till mitt barndomshem.
Byvägen var lika öde som jag mindes den, var det inte precis om tiden stått
stilla? En nött klyscha, men här stämde denverkligen. – Hur länge sedan var det som jag
var här senast? 15-20 år? Jo minst 10 år i vart fall. Skogen hade tagit över de öppna fälten närmast vägen
och det såg igenvuxet, ja rent av övergivet.
Kommen så långt i mina tankar var det nu dags att göra det sista vägvalet till gårde. Skulle jag ta den
som går via bönhuset eller förbi min systers hus? Jag tvekade inte utan tog bönhusvägen och passerade
missionshuset, det vita trähuset som var granne med mitt barndomshus. Huset var
nu omgjort till asylboende enligt ryktet. Kanske bättre så, än som bönhus
betraktat. Få var själarna som hittade
dit innan i alla fall.
Nu var jag så nära att jag kunde skymta husen, huvudbyggnaden och den
förfallna ladugården. Pappas verkstad, den gamla ombyggda bagarstugan i
sommarhuset.
Precis i böjen innan den lilla bron över bäcken, stannade jag till, stängde motorn och klev ut
ur bilen. Solens eftermiddagsstrålar silade ner genom lövverket och
nedfallna blad kilade fram över vattenytan som små båtar. Just precis här syntes inte bilen från
grannhuset där min syster bodde och jag ville ha en stund för mig själv, andas
ut och samla mig lite innan jag körde fram till gården. "