Ett år har gått efter terrordådet på Utöya. Vi var på semesterresa vid Medelhavet och åkte bil till Nice och fick in en engelskspråkig radiokanal. Då fick vi höra att en bomb smällt i Oslo och att AUF-ungdomar mördats på lägret på Utöya. Det fanns ju inte på kartan, i vårt nordiska grannland..
Men så var det. TV:n på hotellrummet visade gräsliga bilder. Så svårt att förstå att detta kunde ske. Att 69 socialdemokratiska ungdomar skjutits ihjäl av en fanatisk och politiskt rubbad facist. Må han dömas till evig glömska, att hans namn bleknar bort och inte ger så mycket som en skugga eller ett eko.
Men vi får aldrig glömma vad som hände och vi måste inse att demokratin är skör. I dag i brevlådan fanns ett flygblad från någon äcklig rasistisk organisation. Det åkte i soporna, direkt. På lyktstolparna längst en promenadväg i vår kommun hade klisterlappar med synnerligen vidrigt invandrarfientligt budskap satts upp, lika envetet hade någon skrapat bort texten från alla dessa lappar. Man får göra det man kan, tänkte väl någon som passerat före oss.
Vi måste ta strid för alla människors lika värde, var och en på sitt sätt.
Skrolla på bilden
söndag 22 juli 2012
torsdag 19 juli 2012
lördag 14 juli 2012
För snart ett år sedan satt en ung man och planerade sitt massmord på Utöya, Breivik. Låt oss förpassa hans namn till historiens sophög, Låt honom mögla i en fängelsecell och låt honom aldrig mer få kommunicera med något mer än sin egen sjuka hjärna.
En annan massaker skedde för 17 år sedan i Srebinica i Bosnien där 8 000 män och pojkar avrättades av milisen på order av bödeln som nu står inför rätta i Haag-tribunalen. Hur många fler barn och kvinnor ska behöva dö? Hur måga unga män ska behöva offra sig i kampen mot denne skrupellöse diktator. När ska FN:s säkerhetsråd göra sitt för Syrien? SR:s nyheter & Ekot
En annan massaker skedde för 17 år sedan i Srebinica i Bosnien där 8 000 män och pojkar avrättades av milisen på order av bödeln som nu står inför rätta i Haag-tribunalen. Hur många fler barn och kvinnor ska behöva dö? Hur måga unga män ska behöva offra sig i kampen mot denne skrupellöse diktator. När ska FN:s säkerhetsråd göra sitt för Syrien? SR:s nyheter & Ekot
fredag 13 juli 2012
Vädret kan man inte göra något åt, gäller att njuta av de stunder som solen tittar fram. Vi har haft ca 20 grader här i Haninge och upphåll. Kvällen inbringade ca 60 mördarsniglar.
Jag gick omkring i trädgården och drog in doften från honungsrosorna, de har äntligen slagit ut och doftar underbart men. .vad är det som stinker? Jo, den vedervärdiga blandningen av ammoniakoch blodmjöl som ska skrämma bort rådjuren. Men klumparna med blandingen på drar i stället till sig spyflugor så det får bli nät istället. Tråkigt med nät men det finns tunnga svarta nät som nästan inte syns från gatan men som skyddar buskar och växter, Om vi ska kunna ha våra rosor och liljor så finns det inget annat som hjälper. Vi har rådjur i flockar på 4-5 stycken som går runt i våra trädgårdar. Då vi bor nära skogen ser nog rådjuren våra trädgårdar som extraskafferi..
Jag gick omkring i trädgården och drog in doften från honungsrosorna, de har äntligen slagit ut och doftar underbart men. .vad är det som stinker? Jo, den vedervärdiga blandningen av ammoniakoch blodmjöl som ska skrämma bort rådjuren. Men klumparna med blandingen på drar i stället till sig spyflugor så det får bli nät istället. Tråkigt med nät men det finns tunnga svarta nät som nästan inte syns från gatan men som skyddar buskar och växter, Om vi ska kunna ha våra rosor och liljor så finns det inget annat som hjälper. Vi har rådjur i flockar på 4-5 stycken som går runt i våra trädgårdar. Då vi bor nära skogen ser nog rådjuren våra trädgårdar som extraskafferi..
onsdag 11 juli 2012
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
Att sörja sin katt
I morgon har det gått en vecka sedan vi lät vår älskade katt Elliot somna in, på veterinärens inrådan. Han hade enligt ultraljudsundersökni...
-
Fastän bara november så är det vinter. Härligt men kallt. Jag kom i alla fall ut en sväng och tog på broddskorna men det var så kallt att d...
-
I går dog en av mina favoritskådisar/artisten: Mikael Blomqvist, nej så var inte hans namn men väl en av hans roller, Mikael Nyqvist. Jag v...


